Maak direct een afspraak

Visie

Visie Praktijk Dapper

Praktijk Dapper gelooft in de kwaliteiten van het kind, het gezin en andere betrokkenen uit het systeem van het kind. Daarom werken wij nauw samen gedurende een begeleidingstraject met deze partijen om ieders sterkte kanten gedurende het traject optimaal in te zetten. Uit zowel onderzoek als ervaring is gebleken dat het effectiever is dat de aanpak in de praktijk ook wordt doorgetrokken in de thuissituatie en op school.

Particuliere zorg

Praktijk Dapper is een particuliere, contractvrije praktijk. Dit houdt in dat wij niet samenwerken met verzekeraars en dat de zorg in de meeste gevallen dus ook niet wordt vergoed. Deze keuze hebben wij bewust gemaakt. Wij leggen graag uit waarom:

  • Om geestelijke gezondheidszorg aan kinderen te vergoeden is er (een vermoeden van) een psychiatrische stoornis vereist. Wij zijn tegen het ‘etiketten plakken’ als voorwaarde om begeleiding te kunnen bieden. Bij ons ligt de focus op de kwaliteiten van het individuele kind en zijn/haar systeem. Wij zijn van mening dat in een meerderheid van de gevallen een diagnose geen meerwaarde heeft voor het begeleidingstraject.
  • Dit betekent uiteraard niet dat wij een diagnostiektraject afraden. Uit ervaringen weten we dat het in bepaalde situaties ook veel duidelijkheid kan opleveren maar dan moet dít dan ook het uitgangspunt zijn en niet enkel een diagnose om de financiering van zorg te kunnen realiseren.
  • Wij kijken naar het individuele kind en stemmen onze begeleiding daarop af zonder dat wij ons aanbod moeten laten leiden door het verplicht stellen van een diagnose.
  • Daarnaast hechten wij veel waarde aan privacy. Verzekeraars verplichten het delen van bepaalde vertrouwelijke informatie met derden. Wij vinden dat ouders het recht hebben hier zelf over te beslissen.

Het is Dapper als je besluit om begeleiding te zoeken voor iets wat je lastig vindt of waar je meer kennis over wilt opdoen.

Wij willen jou daar graag bij helpen!

Meer over ons

Nieuws

Meer nieuws

Quote

Ouderlijke betrokkenheid gedurende de training van het kind laat positieve effecten zien op de sociale vaardigheden en dit leidt tot betere eindresultaten.